Thursday, April 25, 2013

berlayar di dinding..

lama tak buat entry kat sini...
 
 
mudah2an kita semua di berkati dan rahmati Allah SWT...
 
Amin...

28 comments:

Dr Singa said...

terus ku cari apa makna 'birah' di DBP..

keladi??!

Nizam.Ariff said...

CPL, pantun tu punyai maksud yang dalam tu.... hahaha

thanks for sharing...

apa diharap padi seberang
entahkan jadi entahkan tidak
apa diharap miliknya orang
entahkan sudi entahkan tidak.


kena tak maksudnya tu?

Nizam.Ariff said...

eh... mungkin begini kut..

apa diharap sawah seberang
entahkan padi entahkan tidak
apa diharap kasihnya orang
enntahkan sudi entahkan tidak

aku kompius... hahaha

sudipVSsenduk said...

birah tu bukan ke gatal... or merenyam...

CiKPuaNLawA said...

pandai....!!! kalau buat kontes kompom menang..!!

CiKPuaNLawA said...

kak .....
sudipvssenduk dah jawab kan hehe...!!

CiKPuaNLawA said...

tuai padi antara masak...
padi nya masak tepi perigi...
tidak kunanti pada yang tidak..
inikan pula pada yang tak sudi...

Nizam.Ariff said...

CPL,
Perghh.... boleh buat koleksi pantu cinta muda mudi nih...hehehe

sepa said...

eh, pantun la lagi. best ar.

boleh tak tukar padi ke cili. :)


.

gadisBunga™ said...

buai tinggi tinggi,
sampai cucur atap.

boleh sambung? :p

CiKPuaNLawA said...

owh girang lah hati
bila wajah mu ku tatap..!!

ewahhh... utk awak gB... hehe

CiKPuaNLawA said...

wahai en sepa yang baik hati
di alam maya kita bertemu
sukanya dia kita berpantun begini
harap harap tak lah jemu...!!!

hahaah.....!!!

mari la pantun2...

Puteri Purnama said...

Sajak dan pantun bernada boring,
Laut yang biru tentunya dalam;
Kenapa belayar ditepi dinding,
Apakah kiasan disebalik diam.

Nizam.Ariff said...

aku pun nak berpantun gak la..


Ikan todak si ikan duri
serai sekati dibuat tom yam
Jangan ditolak orang dah sudi
ibarat api memakan sekam


Laut yang biru tentunya dalam
tempat mandi si ikan bilis
Ada kiasan disebalik diam
jikalau bising hati terhiris




CiKPuaNLawA said...

tidak menolak org yg sudi..
berlapang hati lagi berbunga
apakan daya takut memakan diri
berdiam diri lebih bermakna..

kapal berlayar hanya di dinding
dinding di hias tingkapnya hitam
kalau sudah malang yang datang
bukan berkias tapi memendam

Puteri Purnama said...

Sultan Melaka banyak harta,
Sangat suka berburu rusa;
Kalau rasa sudah dinyata,
Janganlah lagi memendam rasa.

(..didalam kebisingan ada irama merdu yg.tak terdengar,hanya mata yg.mampu merakam bunyi yg.tak terlihat..pernah cuba? hehehe cubalah, kan youall ada kamera)..

Nizam.Ariff said...

jangan diusik sarang tabuan
kelak tercucuk bisa sengatnya
jangan diikut hati tak karuan
kelak merajuk hati merana


CiKPuaNLawA said...

cantek kekisi rumah lama..
dapurnya pula sempit berpara
cuba dibawa hati gembira
supaya tidak berduka lara

seronok la berpantun kat sini.. hehehee...

nizam pe kata awak bukak sesi berpantun2 bersama rakan blogger..!!?

Nizam.Ariff said...

ni tengah bukak gelanggang puisi la nih...

kat gambar tu bukan ke dah ada puisi yg ko letak? itulah pemulanya



Ajuk Pak Malau ajuk bertempat
ajuk di hati siapalah yang tahu
Rajuk dihirau rajuk mendapat
rajuk sembunyi dibiar berlalu



Puteri Purnama said...

Puisi pantun rangkai gurindam,
Siulan merdu anak melayu;
Rasa merajuk jangan dipendam,
Rajuk berlalu mengundang sayu.

CiKPuaNLawA said...

bulan purnama bulan merindu
pungguk tertanya mengapa mengambang
tidak ku rajuk tidak ku tunggu
sudah ku pujuk hati yang walang..

makin syok pulak... hahahaa... !!..
kite bertiga ja ka yg nak berpantun..?!..
mana org laen nehh..!!?

Nizam.Ariff said...

kalau menyeluk tempayan pekasam
biarkan sampai ke pangkal lengan
hatinya rajuk wajahnya masam
terbanglah pungguk tinggalkan bulan


huh... banyak pantun nasehat nih...



CiKPuaNLawA said...

pekasam sepat dalam tempayan..
tempayan bertutup dulang emas
ku bukan pungguk rindukan bulan
tapi ku kasawari yang terbang bebas..

ewwaahh... gitu kann..?!!..

Nizam.Ariff said...

terbang sekawan punai melayang
terbang bebas di pohon ara
pergilah intan pergilah sayang
pulanglah petang beradu di riba



.

CiKPuaNLawA said...

cenderawaseh hilang dimata
merak yang datang megah di dada
turutkan hati biar terbang melata
tak mahu pulang beradu di riba..

Nizam.Ariff said...

Kalau rintik menjadi hujan
penat menunggu hari terang
hati tertutup hilanglah girang
Kalau itu sudah pilihan
berkerat rotan berpatah arang
jangan dihirau apa di belakang



.

Syed said...

Amin Ya Rabbal Alamin..

Maaf, tak reti nak berpantun...

Nizam.Ariff said...

Syed,
tak mengapa... doa itu lebih bagus... hehehe