Monday, December 3, 2012

Koleksi foto rama-rama kecil lagi...

.

Dua lagi rama-rama yang kecik yang aku hendap pagi Ahad semalam.
Oleh kerana kecik sangat, aku kena datang dekat-dekat untuk ambil foto.
Maklumlah, lensa aku cuma standard Nikor 55mm je.
Masa sessi fotografi: 8.30-9.15am, malam tadinya hujan sehingga tengah malam
Cahaya: sumber dari matahari pagi
Lokasi: di sekitar semak samun di sebelah rumah orang tua di kampung Perak.


Lihatlah betapa kecilnya rama-rama ini... lebih sikit dari lebar daun rumput padang..


Adakah spesis baru? Aku nak rasa juga nama aku diabadikan dalam nama biologi...


Ini pun seekor lagi... tak lebih dari sehelai daun rumput kapal terbang...


Dan kerana ianya kecil, aku merapatinya serapat yang boleh tanpa mereka rasa terganggu dan terbang...





.

11 comments:

Dr Singa said...


sabarnya kau!!

aku.. tak sabau nak klosap-klosap gini..

cantik!
sungguh!!

Nizam.Ariff said...

Doc,
aku masih belum pandai nak buat foto lanskap... mungkin teknik, mungkin kelengkapan tak sesuai atau mungkin kamera tak bagus untuk lanskap... tak pasti.

Jadi, aku buat apa yang aku senang nak buat.... close-up and see the tiny little things that most of us may not know...

tasekM said...

rama2 no 1 tu pesen mendada...

:D

Nizam.Ariff said...

TM,
Rama-rama kecik yang sombong... hahaha

SuzieLAWAti said...

cekci nye lama2 ...

sukaaa.....

rama2 balam perut boleh buat close up tak.. uhhuu...

Nizam.Ariff said...

CPL,
boleh gak... guna endoskop... hahaha
tapi kalau takut kena tebuk, biarkan rama2 tu bertelur > jadi beluncas dan keluar ikut mulut... amacam?

aza ni said...

pun lawa dan cantik

Syed said...

Excellent macro shot! You sure have very steady hands :)

Nizam.Ariff said...

Azani,
Orang kata, beluncas bila dah jadi rama-rama hidupnya tak lama... antara seminggu ke sebulan je...>Keindahan yang sementara



Syed,
Well, let me see...
10-15 shots and I got only 1-2 photos with an average quality....
Hmm.. my hands are not steady enough, bro... hahaha.. but rama-rama tu memang cantik walau pun kecil..

SuzieLAWAti said...

laen pulak la cite nye nanti klu rama2 kuar ikot mulot... jadi kuntilanak pulok nnti..

Nizam.Ariff said...

CPL,
hahaha... jadi cam sundel bolong....