Thursday, September 6, 2012

Kering dan Layu...

.
Cili padi yang kering sedangkan tanahnya subur...
Hati kita...?








Alangkah seronoknya kalau rumah aku di S.Alam ni ada backyard seluas itu, yang cukup untuk aku tanam pisang, cili, ulam raja...pokok ubi, pokok paku-pakis...




.

12 comments:

Dr Singa said...

di sana sini ada cili

di cikpuanlawa sana cili segar tapi.

CiKPuaNLawA said...

ahhaa... sama la lada jugak.. x janji tapi..

Nizam.Ariff said...

Doc,
kebetulan, doc...
kebetulan. Yang penting, lokasi cili tu asing-asing... hehehe




CPL,
lada dgn cili sama la kan....?

tasekM said...

skandal eh...?

:p




.

Kesuma Angsana said...

la kenapa dibiar x dipetik

Nizam.Ariff said...

TM,
tuduhannnn.....

ratu siput said...

em nape ye...tp kalau tanam pokok lada mmg kena belai skit...ulat2 pun nakal jugak...

CiKPuaNLawA said...

nizam,

sama...bunyik je laen...

TasekM,

tuduhan palsu belaka... ahahahaa...

Nizam.Ariff said...

KA,
entahlah... abng aku kata sebab biji dia banyak sangat.... dia tak suka agaknya...




RatuS,
orang kata pokok cili ni sensitif... kalau tangan 'panas' tak boleh pegang, nanti layu...



CPL,
err... bbbetul.. betul tu... semua pelesu.. hahahaa

sepa said...

eh eh eh. macam pokok cili dak TM jer.!!!

*nak komen sket.
pengalaman aku la, pokok cili amat subur sekiranya tanah adalah alkaline, dan di tanah yang di'plough'.

untuk meningkatkan alkaline tanah, tanah kenala di buh soda ash, bulih jugak gunakan air buangan basuhan baju... (ini lebih mudah.). jangan guna air basuhan pinggan, kerana mungkin masih ada trace minyak sebab minyak akan terurai menjadi asid...

untuk 'plough' tanah, selain menggunakan tangan, bulih jugak secara biological, aka menggunakan cacing...

hahaha... panjang lebar aku membebel eh.!

:D

gadisBunga™ said...

boleh buat bijik benih!

Nizam.Ariff said...

sepa,
terimakasih atas tips tu...
lepas ni air basuhan baju mungkin tak disia-siakan begitu sahaja... hahaha




GB,
haah... buah benih.
untukgenerasi seterusnya, kan?