Friday, June 15, 2012

Lampu 'Gasoline'... klasik

.
Lampu 'gasoline' yang pada satu masa dulu menjadi lampu rumah untuk rumah yang besar dan kaya.
Yang kurang kaya, hanya guna pelita kecil.

Kalau musim kenduri kahwin, lampu ini terpaksa dipinjam dari jiran-jiran untuk menerangi
mereka-mereka yang sednag buat kerja-kahwin pada malamnya... kupas bawang, rebus daging, goreng ayam... dan bertindik inai...









.

15 comments:

gadisBunga said...

aku suke giler setting rumah kampung nih!

Nizam.Ariff said...

GB,
aku pun suka tapi kalau gelap-gelap gitu takut juga...

Kesuma Angsana said...

slm kenal n dah follow u back.. suka ler gambar ni nostalgia betul!

Nizam.Ariff said...

kesuma Angsana,
Aku pun suka .. tapi tak rasalah sampai nak tinggal sampai berpuluh tahun.

salam kenal. di sini kita orang komen main lepas je... no heart feeling. jadi kalau ada kawan2 yang komen macam2 jangan terkejut eh...

tasekM said...

aku dok terfikir2.
masa aku kecik.
dok rumah tok aku.
masa tu dah ada letrik ke blom...?

penat la fikir.
tak boleh nk ingat...



.

Nizam.Ariff said...

TM,
ko muda lagi...
beranak pun dah bawah lampu kalimantang...

sepa said...

suka guna lampu nih... dulu la. lama dulu.

bila sumbu bocor, ganti, ikat pelanpelan kat pemegangnya, lurutkan agar tak senget...

isi minyak kerosene... letak tepi tiang buat sendal, tangan kanan mengepam angin masuk, kaki kanankiri mencengkam tongnya... dan pam... tangan kiri bantu pegang tong, tuk stabilkan...

bakar sumbunya... sumbu akan terbakar, seperti bebola kertas dibakar, pam angin masuk... dan pulas butang angin, sehingga dapat pembakaran yang sesuai... sehinggalah juga sumbu yang baru tadi terbakar kulitnya dan berbentuk bebola seperti mentol. ejas semula angin ikut kecerahan yang kita nak...

pam angin lagi, sehingga gauge tekanan berada di zon hijau. selalunya aku pam lajak sikit. masuk zon merah... overpressure la tuh...

yang paling best, bila nak padamkan... putar punat yang digunakan tuk lepaskan tekanan... akan kedengaran bunyi hissssss yang panjang, dan mentol yang menyala putih akan bertukar warna jadi kemerahan dan padam.

oya, biasanya sebelum nak padamkan, aku pamkan balik angin penuhpenuh, bila masa nak lepaskan angin, bunyi hisssss akan lebih panjang dan lebih lama....


:)

Nizam.Ariff said...

Sepa,
tepat sekali...
dan apabila sumbu dah terbakar, ia sebenarnya abu yang rapuh, serapuh kepak rama-rama...

haniaiman said...

ko ada lebih tak?boleh aku buat perhiasan..lama dah aku carik lampu ni. atuk aku punye tu mana ntah, dah buang la kot.

Nizam.Ariff said...

LadayD,
Aku tak ada.... itu kat Muzium... kakakaka...

tapi kalau ko nak yang Original dari jenama Butterfly, kat belah2 utara masih ada lagi.

kawan aku ada beli 2 buah harga dalam RM80 satu... kalau kat sini rasa-rasanya lebih RM100 sebab dah tentu kat sini untuk buat perhiasan..

Hazrir Haji Haron said...

Terbaik Bro... angle n lighting yang mantop menghasilkan sesuatu yang terbaekkk...

Mat Jan said...

wahhhh.. menarik skali kenangan ols skool.. ada sape reti repair lampu gasdoline NI?

Mat Jan said...

saya suke.. ada sape bleh repair dak?

Nizam.Ariff said...

mat jan.
entahlah....silap silap spare part pun payah nak dicari....

Saravanan Vetival said...

Sape nk cari barang spere part lampu gasline.. or lampu gasline complet nos..or nk repair watsap saye 0165505461