Thursday, February 16, 2012

Biji getah dan sarungnya...

.


Walaupun dinding kapsul itu tebal, ia masih boleh terpecah dengan sendiri, menghamburkan isinya untuk membenih.... Tuhan menjadikan semua itu...





Aku pernah dengar ada orang jadikan isi biji getah ini satu masakan yang sedap mengalahkan tempe... betul?




.

10 comments:

tasekM said...

aku pun ada dengar gak..
buat ganti soya.

ko pernah dengar org mkn biji sawit..?
biji sawit tu.
ketuk.
ambik dalamnya.

deme buat bengkang.

aku dengar cerita la.
makan tak pernah.


.

haniaiman said...

ye ke?tak tau plak..kat johor ni tempe je yg biase aku mkn..kalau biji getah, takde pulak?..

biji sawit pulak, ada yg buat kuih bingka...tapi tak pernah try la..

Job Chang said...
This comment has been removed by the author.
gadisBunga said...

ko penah beli santan kelapa sawit? pekat! sedap!

ngalahkan santan kelapa biasa!

eh jap, ni topik pasal sawit ke getah nih

Aku said...

TM,
aku pernah gak dengar pasal bengkang kelapa sawit tapi tak pernah makan pun.Bukan ke bengkang tu dibuat dari isi kuning kelapa sawit tu, bukannya isirong kelapa sawit? kena tanya Sepa nih....




hainaiman,
tempe biji getah tu pun aku dengar je, tak pernah makan pun. Ada gak orang guna bihji getah yang dikeringkan untuk dapatkan minyak bahan bakar, macam petrol... zaman jepun dulu...




JC.. eh GB,
kelapa sawit ada santan ke?
bukan ke dia ada minyak je?
ishh.. tak pernah dengar pun....

tasekM said...

isi kuning eh...?
ooo... aku yg salah faham kot nih...




.

Aku said...

TM,
ko pernah ketuk biji kelapa sawit? kerasss woo... dalam tu ada juga la isi tapi besar kuku jer...

aku tak rasa boleh dibuat bengkang. Kalau nak buat koktel nata de coco mungkin boleh...

sepa said...

betul Dino.

sawit punya hal ko tanya aku. hehehe

*isirong sawit operator aku yg bangsa malas balik rehat, di ratah jeh isirong yg belum dikeringkan (yg belum masuk ke dalam silo...)...

sepa said...

aku suka dengar buah getah pecah... :)

Aku said...

Sepa,
aku pun suka gak...
buah getah pecah dan desiran daun2 ditiup angin pada pukul 10 pagi yg cerah...
perghhhhhh