Tuesday, April 3, 2012

Assam Kelubi dan Sarang Burung...

.

Sarang burung yang empunya sarang telah tenun
di celah-celah pelepah pokok Assam Kelubi




telurnya tak ada... kalau ada, aku dah ambik dan rebus, buat telur separuh masak...



Kenal pokok Assam Kelubi? Alaaa.... yang buahnya tu selalu dibuat jeruk. Assam kelubi ada yang manis dan ada yang masam. Tengok nasiblah. Selain daripada buahnya, batang pelepahnya juga boleh diraut dan dibuat joran untuk memancing pesisir kolam atau kali (sungai saiz kecil).


Orang kata, Assam Kelubi juga kegemaran beruang dan babi hutan! Jadi, kalau terjumpa pokok assam kelubi sedang berbuah di dalam hutan banat, berhati-hatilah....





.

7 comments:

tasekM said...

asam kelubi..?
tetiba rasa bandor no tak kenal asam kelubi..

yg buah kecik2 biji keras kaler putih tu ke...?
dah lama tak mkn jeruk sebenornya.



.

gadisBunga said...

yg masam gile tu eh? betul ke ni pokok dia? spesis palm eh?

Aku said...

TM,
haah... aku panngil asam kelubi, ada yg panggil buah salak... entah mana satu yg betul akku tak tahu...



GB,
haah.. kalau buah salak yg besor2 tu manis sikit...

sejenis pokok palma berpelepah berduri, banyak terdapat di kawasan sub-tropika dan khatulistiwa dari paras laut sehingga ke 500m.

sepa said...

kan swak diaorg panggil 'ayam payak', kot.!

*tetiba air liur aku terembes bila ko sebut asam dan ko katakan pulak masam. errr... bulih ke asam rasanya pahit, payau, atau manis.?!

.

gadisBunga said...

sebenonye air liur aku pun merembes jugak bila dgr perkataan asam. tapi bila sepa sebut 'ayam' aku jadik lapo la pulak!

sepa said...

gB, ko nih sharp betul la... ok ok ayat pertama aku baca balik mmg ada typo :

yg ini : "kan swak diaorg panggil 'ayam payak', kot.!"

sepatutnya ini : "kat swak diaorg panggil 'asam payak', kot.!"

hahahaha...

Aku said...

Sepa,
pesal ada 'payak'?
macam 'payau' je...




GB,
memula aku pun terkejut ada nama 'ayam' gak.... ingatkan sbb ayam suka makan asam tu... haih...




sepa,
weh... kalau nak typo, huruf 'y' dan 's' punyalah jauh.... ni mesti ko teringat ayam kfc...