Tuesday, April 3, 2012

Tom-tom-bak...

.

Ini bukan tombak purba.
Aku pun dah lupa namanya.

Mungkin tak ramai yang kenal 'senjata' ini
kerana ramai yang rela beli santan segera.


siap ada tanda pengilang...




sabut-sabut yang terkopak...





.

8 comments:

tasekM said...

pengopek nyior nih...


.

kucingorengemok said...

ngeri la oi, rasa macam nak tertujah ke perut je

malau said...

kampung aku panggil sadap...sempena apa...aku apat tak dapat nak buktikan...

mungkin dari perkataan sedap kot...

malau said...

kalau tak da sadap , ganti cangkul pun boleh...

Aku said...

TM,
itu nama umum...
nama spesifik, aku panggil 'chop kelapa' je...




KOG,
memang pun ngeri... bayangkan kalau masa tolak kelapa tu licin lepas hujan, lalu tertumus... huhuhu.
aku pernah tapi nasib baik sempat imbang badan... luka kat lengan je...




Azani,
aku pernah juga dengar 'penyadap'... tapi ramai yang guna nama umum je... pengopek nyior...

sepa said...

eee... tombak tak bersarung.!!! hazard. :p

gadisBunga said...

ayah aku tak reti kopek nyok pakai tombak ni~

Aku said...

Sepa,
tu la...
kalau ikut standard operating procedure, lepas guna kena cucukkan kulit kelapa kat situ, jadi tak la hazardous sangat...




GB,
hah, aku terer... ko nak belajar?
aku boleh ajarkan... RM10/sejam.